Artikkelit

Sosiaalinen teknologia mullistaa työryhmätyöskentelyn pilvessä

Vapaa-ajalla kaikki on helppoa. Työpaikoilla taas käytetään ikivanhoja välineitä ja laitteita. Ja sitten ihmetellään, miksiköhän töissä mikään ei toimi.

 

hr

Hetkyajassa.fi Goes TIVIA Talks

ICT-alan keskeiset vaikuttajat pitivät toukokuussa ICTexpossa kahden päivänä aikana TIVIAn lavalla joukon puheenvuoroja. Uudessa sarjassamme TIVIA Talksissa puhuneet vaikuttajat jatkavat puheenvuorojensa teemojen käsittelyä. Sarjan avaa kirjoituksellaan Aki Antman.

hr


Vapaa-ajalla käyttäjä on kuningas

Vapaa-ajalla kaikki toimii ja on helppoa. Esimerkiksi älypuhelmia, tabletteja, all-in-one-laitteita ja kannettavia löytyy takuuvarmasti jokaiseen makuun. Sovellukset, videot, musiikki, kirjat ja muut ostetaan hetkessä verkosta kauppapaikkojen kautta. Hakupalveluiden kautta löytyy vastaus lähes kaikkeen. Ja jos ei löydy, niin aina voi kysyä kavereilta ja tuntemattomilta sosiaalisessa mediassa. Ostokset, varaukset, tuotearvostelut, ruokavinkit ja kaikki muukin on tarjolla 24/7.

Läheisten ja tuttujen kanssa kommunikointi onnistuu kymmenillä eri tavoilla. Facebook, LinkedIn, Twitter ja muut yhteisöpalvelut alkavat olla arkipäivää. Harrastuksiin liittyvissä palveluissa kaikki toimii sähköisesti. Skype, WhatsApp, SnapChat ja kymmenet muut ovat sekä nuoremille että entistä useammin myös vanhemmille tärkeämpiä kuin puhelut tai tekstarit. Tiedostot ja valokuvat jaetaan ja arkistoidaan pilven kautta. Lista palveluista ja mahdollisuuksista on käytännössä loputon.

Erityisesti kannattaa huomioida, että palveluita käytetään lukuisilla erilaisilla päätelaitteilla – useimmiten mobiilisti ajasta ja paikasta riippumatta.

Työpaikoilla eletään kommunikaation kivikautta

Työpaikalle siirryttäessä kaikki on valitettavan usein toisin. Älypuhelin muuttuu typeräksi laitteeksi, jolla lähinnä soitetaan tai kirjoitetaan tekstiviestejä. Kevyt lempikannettava on korvaantunut 4 kiloa painavalla mötikällä. Ja mötikkä pitää sisällään ikivanhan käyttöjärjestelmän sekä sovellusten vanhat versiot. Valtaosaan palveluista pääsee käsiksi vain työpaikalta tai sekavien VPN-ratkaisuiden kautta siltä työpaikan tarjoamalta möhkökannettavalta. Sovellukset ovat järkälemäisiä ja erittäin vaikeita käyttää. Tieto kulkee lähinnä sähköpostitse. Työpaikan intra on täynnä vanhoja uutisia, sekavia sovelluksia ja erityisesti se toimii tiedostojen hautausmaana. Mitään ei löydy, mutta silti tallennuskapasiteetti loppuu aina kesken.

Jopa omat laitteet muuttuvat työpaikoilla yllättävän typeriksi päätteiksi – jos niiden käyttö nyt yleensä edes on sallittua. Jos onnistuu pääsemään mukaan ICT-projektiin, löytää itsensä loputtomasta määrittelysuosta ja pääsee osallistumaan jatkuvaan riitelyyn kustannuksista ja aikatauluista. Järjestelmätoimittaja, muut palvelutarjoajat, liiketoimintojen edustajat, pääkäyttäjät ja loppukäyttäjät ovat kaikesta eri mieltä. Ja tietysti kustannukset ovat päätähuimaavia ja aikatauluista kukaan ei viitsi edes puhua.

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Vanhat ajatusmallit ja ikuiset ICT-projektit on nyt vihdoin unohdettava. Kaikki peruspalvelut löytyvät nykyään pilvestä. Pieni startupimme Sulava on vienyt jo lähes 100,000 käyttäjää Microsoftin pilvipalveluihin. Heillä on vihdoin uusin teknologia käytössään ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumatta. Palvelut ovat aina ajan tasalla. Kun teknologia on kunnossa, voidaan alkaa uudistaa organisaation laitekantaa ja erityisesti työskentelykulttuuria. Pilvi, mobiiliteetti, sosiaalisuus ja tuottava tietotyö kulkevat käsikädessä.

Medium mainos
Iso mainoskuva